Stress kan ramme alle – også dig.

Stress kan tage styringen, være livsfarlig og føre til uoprettelige skader i dit liv. Derfor er vigtigt at søge psykologisk hjælp.

Sif Sveinsdottir

Psykoterapeut med speciale i at hjælpe dig som har angst, depression, lavt selvværd, OCD, spiseforstyrrelse, stress, er i sorg eller traume. 

LÆS MERE OM SIF

Efter flere år med stress og udbrændthed, modtog jeg professionel hjælp hos Sif.

Denne beslutning har jeg slet ikke fortrudt, da Sif lærte mig at lytte til hvad kroppen fortæller og handle derefter.

Sif er utrolig dygtig. Jeg vil klart anbefale hende til alle, der har noget der tynger i dagligdagen.

Ole A.

Er du konstant træt, irriteret, har svært ved at koncentrere dig og glemmer mere end du plejer? Så har du muligvis stress. Langvaring stress kan have alvorlige konsekvenser for dig og dine omgivelser. Derfor er vigtigt at komme ud af stressen. Det kan dog være svært at gøre alene. Her kan psykoterapi være den hjælp du har brug for.

Stress som sund reaktion

De fleste mennesker oplever stress på et eller andet tidspunkt i  livet.
Stress opstår, når vi udsættes for pres, krav, forventninger eller belastninger, som overstiger de evner, ressourcer og muligheder vi har for at løse situationen. Det kan både være pres fra omgivelserne og/eller som vi stiller til os selv.
Stress er i udgangspunktet en sund reaktion, der har den funktion, at hjælpe dig med at komme igennem en presset situation.

Langvarig stress er farlig

Langvarig stress kan ramme os alle. Den er vigtig at komme ud af, fordi den kan have mange alvorlige konsekvenser for dit liv.
Langvarig stress er farlig, fordi den kan føre til sygdomme som blodprop, forhøjet blodtryk, depression, mavesår og angst. Den kan også resultere i misbrug, tab af arbejdsevner, længere sygemelding, arbejdstab, skilsmisse eller brud i andre relationer.
Derfor er vigtigt at gribe ind, inden stressen har taget overhånd og medført uoprettelige skader.

Almindelige symptomer på stress

  • Træthed, udmattelse, nedsat præstationsevne og overskud
  • Dårlig koncentration og hukommelse
  • Indre uro, rastløshed og anspændthed
  • Irritabilitet, ophidselse, vrede, følelseskulde
  • Angst, depression, ubeslutsomhed, tab af selvværd
  • Hjertebanken, hovedpine, åndedrætsbesvær, svimmelhed
  • Forøget eller formindsket appetit, diarre, mavesmerter, evt. mavesår
  • Søvnændringer – øget eller formindsket søvn
  • Misbrug af alkohol og andre stimulanser

Psykoterapi ved stress

Jeg hjælper dig at forstå, hvorfor du har stress og finde løsninger som kan forhindre eller fjerne den.
Jeg arbejder med forskellige metoder, alt efter hvad netop du har brug for og føler dig tilpas med.
Ud over samtalen kan jeg inddrage afspænding, mindfulness og musik, som alle kan være gode metoder til at komme af med stress.
Igennem terapien skulle du gradvis opnå bedre koncentration og hukommelse, øget overskud og ro på tanker, følelser og i kroppen. Du skulle lidt efter lidt fungere optimalt igen – og muligvis bedre end før, fordi terapien kan give dig nye forståelser og færdigheder.
Dine nye indsigter, færdigheder og andre redskaber du modtager i løbet af terapien, kan du bruge efter afsluttet terapiforløb for at forhindre tilbagefald.

Har du spørgsmål, er du velkommen at skrive til mig her eller ringe på tlf. 25 26 20 20.
Er der telefonsvarer – indtal en besked og jeg kontakter dig hurtigst muligt.