Angst er svær at håndtere alene

Angst er ofte en del af andre tilstande, som gør den svær at komme ud af uden psykologisk hjælp

Sif Sveinsdottir

Psykoterapeut med speciale i at hjælpe dig som har angst, depression, lavt selvværd, OCD, spiseforstyrrelse, stress, er i sorg eller traume. 

LÆS MERE OM SIF

Det bedste jeg fik ud af samtalerne hos Sif var, at jeg lærte at kroppen og hjernen arbejder sammen.

På kun 3 sessioner lærte jeg at lytte til min krop, og bruge vejrtrækning som middel mod angst og negative tanker.
Nu bruger jeg det hele tiden i min hverdag.

Sygeplejerske, 22 år

Angst er meget ubehagelig. Hvis angst kommer i vejen for at du kan have en almindelig hverdag,  har du sandsynligvis brug for psykologisk hjælp, for at komme ud af din angst.

Angst som sund reaktion

Angst er en vigtig følelse, som du lægger sandsynligvis mest mærke til i diner tanker og krop.
I en farlig situation er angsten en sund og hensigtsmæssig reaktion, som forsøger at beskyttet dig.

Forskellige typer angst

Angst kan vise sig på mange måder.
Generaliseret angst knytter sig alle slags situationer, steder, levende væsener og genstande. Angst kan også begrænse sig til noget bestemt som flyskræk eller edderkopper.
Du har muligvis panikangst, hvis din angst opstår pludselig og ofte uden at du ved hvorfor.
Du kan have socialangst, hvis du undgår at komme ud blandt mennesker, fordi du har en erfaring om, at det kan vække angsten.
Uanset hvordan din angst viser sig, er den opstået for at beskytte dig. Den funktion er dog oftest svært for dig at gennemskue alene.

Angst som del af depression, stress, sorg eller traume

Angst overlapper ofte depression, stress, sorg og traume. Det gør det oftest svært for dig at gennemskue hvad er hvad og vide hvordan du skal komme ud af angsten.

Angst, undgåelse og begrænset liv

Har du angst, undgår du sandsynligvis det som plejer at sætte angsten i gang.
Hvis din angst kommer i vejen for at du kan have en almindelig hverdag, har du brug for psykologiske redskaber som hjælper dig ud af angsten. Det handler ikke kun om at du lærer at tænke og handle anderledes end du gør nu. Du har også brug for at forstår hvilken funktion din angst har i dit liv. Derfor kan du ikke kun læse dig frem til hvad du skal.
Eftersom du går længere med din angst alene bliver sværere at komme af med den. Derfor er vigtigt at søge hjælp, inden angsten har taget overhånden i dit liv.

Almindelig symptomer ved angst

  • Ængstelse, uro, nervøsitet og bekymringer
  • Dødsangst og panik
  • Åndedrætsbesvær, kvælningsfornemmelser og mundtørhed
  • Hjertebanken, sveden, rysten
  • Smerter og trykken for brystet
  • Kvalme, maveuro, svimmelhed, uvirkelighedsfornemmelse
  • Kuldegysninger eller hedeture

Angst kræver din opmærksomhed

Har du fysiske symptomer på angst, forsøger kroppen at fortælle dig, at det er noget vigtig i dit liv, som kræver din opmærksomhed. Hvad det er, kan dog være svært for dig at gennemskue, fordi angst kan være en uhåndgribelig størrelse.

Psykoterapi ved angst

I terapien hjælper jeg dig med at komme ud af den angst som begrænser dig i hverdagen, og lære nye måder at håndtere lignende situationer på.
Sammen undersøger vi hvilken funktion angsten har i dit liv, hvornår angsten opstår, hvordan angsten begrænser dig i hverdagen og hvad der vedligeholder den.  Vi undersøger hvilke tanker, følelser og kropsfornemmelser du oplever når angsten opstår.
Jeg lærer dig redskaber som ændrer på uhensigtsmæssige bekymringstanker og adfærd, hjælper dig til at forstå og bearbejde svære følelser og få ro og afspænding i kroppen.
De redskaber jeg giver dig, hjælper dig gradvis at få det bedre mellem samtalerne, og kan gøre dit liv lettere fremadrettet.

Har du spørgsmål, er du velkommen at skrive til mig her eller ringe på tlf. 25 26 20 20.
Er der telefonsvarer – indtal en besked og jeg kontakter dig hurtigst muligt.