Lavt selvværd gør livet svært og trist.

I psykoterapi kan du lære at holde af dig selv, som giver mere glæde og lettere liv.

Sif Sveinsdottir

Psykoterapeut med speciale i at hjælpe dig som har angst, depression, lavt selvværd, OCD, spiseforstyrrelse, stress, er i sorg eller traume. 

LÆS MERE OM SIF

Med Sifs hjælp har jeg fået langt bedre selvværd, er generelt gladere og behandler mig selv med langt mere omsorg end før.

Jeg vil bestemt anbefale andre at søge hjælp hos Sif. Hun er virkelig erfaren, dygtig til sit fag og let at snakke med. Peter Hald

Lavt selvværd kan bidrage til og være en del af alvorlige psykiske lidelser, som gør lavt selvværd endnu sværere at håndtere på egen hånd. I psykoterapi kan du få hjælp til at lære at holde af dig selv; det støtter op om et liv med mere glæde og nye muligheder. 

Ikke god nok

Kernen i lavt selvværd er, at du er overbevist om at du ikke er god nok. Du tror ikke, at du er et godt nok menneske som er værd at elske.

Almindelige symptomer på lavt selvværd

  • Du fokuserer på sider af dig selv, som du ikke er tilfreds med.
  • Du tænker mange negative og nedbrydende tanker om dig selv.
  • Du søger bemærkninger, som bekræfter dine egne negative tanker om dig selv.
  • Du tror ikke på positive feedback og ros, og fortolker succesoplevelser som rent held.
  • Du mangler tro på din egen værdi, er usikker og mangler holdepunkt og ro i dig selv.
  • Du har svært ved at mærke egne behov, men er god til at tage hensyn til andres.
  • Du stiller store og urimelige krav til dig selv, som du ikke stiller til andre.

Undgåelsesstrategier

For at undgå nederlag, svære følelser og tanker om dig selv, bruger du sandsynligvis undgåelsesstrategier.
Måske undgår du at gøre det du drømmer om, fordi du ikke tror du kan eller kan gøre det godt nok. Det kunne være at studere, gå efter drømmejobbet eller finde en kæreste.

Negativ spiral

Med undgåelse som din overlevelsesstrategi går du glip af muligheden for at opleve, at du måske godt kan dét, du frygter ikke at kan.
På den måde bliver strategien til en negativ spiral, som vedligeholder dit lave selvværd og forhindrer dig i at at nyde at være dig og dit livet.

Præsterer aldrig nok

En anden almindelig strategi ved lavt selvværd er at præstere og skulle gøre alt perfekt. På den måde forsøger du at kompensere for det, som du ser som din manglende værdi som et godt nok menneske. Og sandsynligvis føler du sjældent at du gør noget godt nok, uanset hvor godt det faktisk er.

Vigtigt at få hjælp

Det er vigtigt at du modtager psykologisk hjælp, fordi lavt selvværd kan føre til depression, spiseforstyrrelser, socialangst og stress. Det gør det endnu sværere at håndtere, og finde løsninger på uden psykologisk ekspertise.
Lavt selvværd handler i bund og grund om følelsesmæssig overbevisning, som du ikke kun kan tænke eller handle dig ud af. Du har brug for at blive mødt med forståelse for dine oplevelser af dig selv og i dine relationer med andre, for at dine overbevisninger om dig selv begynder at ændre sig, samt nye færdigheder.

Psykoterapi ved lavt selvværd

Sammen undersøger vi hvordan dit lave selvværd kommer til udtryk i dine tanker, følelser, adfærd og kropsoplevelser. Jeg hjælper dig  at korrigere negative tanker, ændre ukonstruktiv adfærd og bearbejde svære følelser.
Terapien igennem vil vi også fokusere på dine styrker og potentialer, fordi det er vigtigt at du lærer at lægger mærke til og værdsætte dine gode egenskaber og ressourcer.
I terapien lærer du gradvis at acceptere og holde af dig selv, som støtter op om liv med mere glæde og nye muligheder.

Har du spørgsmål, er du velkommen at skrive til mig her eller ringe 25 26 20 20.
Er der telefonsvarer – indtal en besked og jeg kontakter dig hurtigst muligt.