Tvangslidelser (OCD) er besværlige og udmattende.

Tvangslidelser (OCD) har altid årsager, som kan være svære for dig at gennemskue og finde effektive løsninger på, uden psykologisk hjælp.

Sif Sveinsdottir

Psykoterapeut med speciale i at hjælpe dig som har angst, depression, lavt selvværd, OCD, spiseforstyrrelse, stress, er i sorg eller traume. 

LÆS MERE OM SIF

Sif lærte mig at tænke på flere måder end jeg plejede.

Det bedste ved Sif er, at hun er så god til at forklare og sætte ting i perspektiv.

Derudover er Sif utrolig imødekommende. Derfor kunne jeg åbne mig utroligt meget op for hende, på rigtig kort tid.

Majken, 16 år

Har du tvangstanker og tvangshandlinger som du synes er besværelige og pinlige? Hvis tvangstanker og tvangshandlinger i længere tid har hindret dig i at have en almindelig hverdag, har du sandsynligvis udviklet tvangslidelser (OCD) som kræver  psykologisk hjælp.

Tvangstanker og tvangshandlinger (OCD)

Tvangslidelser (OCD) består af tangstanker og tvangshandlinger.

  • Tvangstanker: uønskede og opslidende tanker, som hele tiden dukker op
  • Tvangshandlinger: adfærd som har det formål at mindske den angst og uro som tvangstankerne sætter i gang

Almindelige og hæmmende tanker og handlinger

De fleste har oplevet at have haft tvangstanker og tvangshandlinger, som at tjekke flere gange om hoveddøren er låst. Det sker ofte i pressede situationer i livet og er helt almindelig i en begrænset periode.
Hvis dine tvangstanker og tvangshandlinger ikke holder op og står i vejen for at du kan have en almindelig hverdag, har du muligvis tvangslidelse (OCD).

En del af andre tilstande

Tvangslidelser (OCD) er ofte en del af angst, depression, fødselsdepression og spiseforstyrrelse. Hvis det er tilfældet, kan det være endnu sværere for dig at gennemskue hvad er hvad, og hvordan du kan finde vej ud af dine tvangstanker og tvangahandlinger (OCD) på egen hånd.

Almindelige tvangstanker

  • frygt for at skade sig selv eller andre
  • frygt for at blive smittet med sygdomme, infektion eller snavs
  • overdrevet behov for symmetri eller orden

Almindelige tvangshandlinger

  • overdreven håndvask
  • tælle eller tjekke ting igen og igen
  • samle og arrangere ting på en bestemt måde
  • gentage ord lydløst

Skamfølelse

Hvis du har tvangslidelser (OCD) kan være at du skammer dig for dine tvangstanker og tvangshandlinger, fordi du synes måske de er meningsløse, overdrevne og pinlige. Samtidigt har du af al sandsynlighed, og forståeligt nok, svært ved at give slip på dem, fordi så bliver du så angst og urolig.

Undvigende adfærd og begrænset liv

Hvis du har tvangslidelser (OCD) undgår du sandsynligvis ofte situationer, som du ved at kan sætter tvangstanker og tvangshandlinger i gang. Det er ofte situationer, hvor andre kan se dig udføre tvangshandlinger, som du synes er pinlige. På den måde kan din undvigende adfærd vedligeholde symptomerne, endda styrke dem og derved begrænse dit liv endnu mere.

Tvangslidelserne (OCD) kan blive værre

Tvangslidelserne (OCD) har altid en eller flere funktioner i dit liv, som kan være svært for dig at gennemskue hvad handler om. Blandt andet derfor, kan det være svært for dig at finde gode og effektive løsninger, ud af dine tvangstanker og tvangshandlinger (OCD).
Det er hellere ikke stor chance for at symptomerne bliver bedre af sig selv. Faktisk er fare for at de kan blive værre, hvis du ikke modtager psykologisk hjælp.

Derfor er psykoterapi vejen ud af tvangslidelser (OCD)

Psykoterapi er nødvendig, hvis du vil komme af med dine tvangstanker og handlinger. Det er fordi, det er i psykoterapi, at du kan få  hjælp til forståelse af den unikke funktion dine tvangstanker og tvangshandlinger har i dit liv, og redskaber som passer dig. Det kan generel viden eller medicin ikke alene hjælpe dig frem til.

Psykoterapi ved tvangslidelser (OCD)

I psykoterapi ved tvangslidelser (OCD) begynder vi med at undersøge under hvilke omstændigheder i dit liv dine tvangssymptomer er opstået.
Jeg giver dig redskaber til at ændre på uhensigtsmæssige tanker og adfærd og håndtere din angst og uro. Jeg hjælper dig også at bearbejde svære oplevelser og følelser.
Alt efter hvad du har brug for, kan jeg inddrage mindfulness, afspænding og musik, ude over samtalen.

Ambivalens over for behandling

Det er forståeligt, hvis du er ambivalent over for at gå i psykoterapi. Du vil gerne slippe af med dine symptomer og angst, men det kan også være svært at ændre adfærd som giver midlertidig lindring. I psykoterapi hos mig går vi frem i det tempo du kan overskue og inddrager kun de redskaber du følger dig tryg ved.

Har du spørgsmål, er du velkommen at skrive til mig her eller ringe på tlf. 25 26 20 20.
Er der telefonsvarer – indtal en besked og jeg kontakter dig hurtigst muligt.